MB Silesia Club Poland
www.mb.slask.pl

Pogaduchy - Rejestracja samochodu sprowadzonego z Włoch.

Forrest - 15-11-2009
Temat postu: Rejestracja samochodu sprowadzonego z Włoch.
Jak w temacie.
Przechodził to ktoś??
Ja jestem zielony i mam tylko "suche" informacje z wydz. komunikacji.
Może ktoś wie jak to wygląda w praktyce na dzień dzisiejszy??

D.J. - 15-11-2009
Temat postu:
Myslę, że więcej się nie różni jak auto sprowadzane z Niemiec. Czyli urząd celny i akcyza, najpierw tlumaczenia dokumentów, skarbowy, przegląd techniczny i komunikacja. Nie słyszałem żeby jakoś się to różniło od aut sprowadzanych z innych krajów UE.
iras - 15-11-2009
Temat postu:
moim zdaniem tak samo jak i z niemiec czy hollandi...

- pierwszy przegląd ( ok. 160-zł. )
-tłumaczenie ( umowa jeżeli jest tylko w j.obcym , brify ) ok. 100-150-zł.
-akcyza ( dokumenty można przyg. w agencji koszt ok., 50 zł. )
-zwolnienie z vat ( vat-24 chyba ) urząd skarbowy
-opłata recykl...coś-tam
-rejestracja
-ubezbieczenie
-i szerokości
- :wink:

gowaa - 16-11-2009
Temat postu:
Dokłądnie jak iras, pisze, w przypadku Katowic tłumaczenie obu dokumentów czyli dowodu rej. i ks. pojazdu jeśli jest bo nie orientuję sie w włoskich dokumentach, za złożenie vat-24 zapłacisz 160zł, a przegląd to koszt ok. 200zł, Skoro jesteś z Katowic jedź do Chorzowa do DeltyTrans na Gałeczki, tam to załatwisz kopleksowo, czyli akcyza, wpłata na miejscu, a obok tłumaczenia (niestety nie tanie) po 3 dniach odbór i wszystko.
Forrest - 16-11-2009
Temat postu:
Czyli tak.
Załóżmy, że mam już przetłumaczony dowód rej. włoski i umowę mam dwujęzyczną.
Czyli najpierw na przegląd.
Potem Urząd Celny (akcyza)
Potem Urząd Skarbowy (pit 24-zwolnienie z Vat-u)

Do tego dochodzi opłata recyklingowa 500zł. Płatna w Urzędzie Miasta??

I potem już tylko UM wydz. komunikacji??

gowaa - 16-11-2009
Temat postu:
Dokładnie
Forrest - 16-11-2009
Temat postu:
Dobra. Znalazłem jeszcze takie coś i niech to w sumie zostanie dla potomnych:

Cytat:
Ile i komu musimy zapłacić? Jakie dokumenty będą nam potrzebne? Wszystko wyjaśniamy w poradniku Money.pl.

Procedura sprowadzenia auta jest bardzo podobna we wszystkich krajach Wspólnoty. Ponieważ największym rynkiem używanych samochodów są Niemcy i najwięcej naszych rodaków kupuje tam używane auta, to prześledzimy procedurę zakupu na takim właśnie przykładzie.

W przypadku osoby prywatnej podpisujemy umowę kupna-sprzedaży, natomiast w przypadku komisu samochodowego otrzymujemy rachunek. Przed wyjazdem warto zdobyć wcześniej formularz dwujęzycznej (polsko-niemieckiej) umowy sprzedaży lub rachunku, gdyż po powrocie do Polski odpadną nam zbędne koszty tłumaczenia tego dokumentu.

Po podpisaniu umowy lub otrzymaniu rachunku, wraz z samochodem otrzymujemy:
1. Brief - kartę pojazdu
2. Fahrzeugschein - dowód rejestracyjny
3. Dwa komplety kluczyków

Z tymi dokumentami udajemy się do niemieckiego wydziału komunikacji (Kfz-Meldestelle), gdzie wykupujemy tzw. skierowanie do wyrobienia tablic tymczasowych - tzw. "zjazdowych". Najlepiej tablice wyrabiać gdzieś w okolicy urzędu.

Na granicy obecnie nie ma potrzeby dokonywać żadnych formalności. Należy jedynie mieć przygotowane wszystkie dokumenty do ewentualnej kontroli. Należy też nabyć ubezpieczenie pojazdu OC na czas podróży do Polski. Ubezpieczenie w zależności od regionu Niemiec wykupuje się na 7, 14 lub 30 dni. Po sprawdzeniu przez niemieckiego urzędnika dokumentów przy samochodzie i sprawdzeniu numerów, można wyruszyć w drogę powrotną do Polski.
Tłumacz i kontrola techniczna

Wszystkie dokumenty musimy przetłumaczyć na język polski. Musi to wykonać tłumacz przysięgły. Oryginały dokumentów i ich tłumaczenia kserujemy.

Koszt tłumaczenia waha się od 70 do 100 zł. Jeśli umowa kupna-sprzedaży auta (rachunek) jest dwujęzyczna, można nie robić jej tłumaczenia, choć niektóre urzędy żądają na takim dokumencie pieczątki tłumacza przysięgłego.

Musimy się też udać do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów na wykonanie przeglądu. Z badania pojazdu otrzymujemy dwa dokumenty: Dokument Identyfikacyjny Pojazdu i zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu.

Koszt - 169 zł.
Urząd celny

Niezależnie od innych czynności, w ciągu 5 dni od daty nabycia pojazdu jesteśmy zobowiązani do złożenia w urzędzie celnym (właściwym dla miejsca zamieszkania) "Deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego" oznaczonej symbolem AKC-U oraz dokonać wpłaty obliczonego podatku akcyzowego na konto bankowe właściwej Izby Celnej.

Wykaz urzędów celnych możemy znaleźć na stronie resortu finansów.

Każda z izb celnych posiada własną stronę internetową, gdzie powinniśmy znaleźć wzory formularzy i interesujące nas informacje, w tym np. nr rachunku bankowego, na który należy wpłacić podatek akcyzowy. Aktualnie obowiązującą dwie stawki akcyzy na samochody sprowadzane z zagranicy:
- 3.1% dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 ccm
- 13.5% dla pojazdów z silnikiem o pojemności powyżej 2000 ccm

Wiek auta, rodzaj paliwa (diesel czy benzyna) oraz normy emisji spalin nie mają tutaj żadnego znaczenia. Liczy się wyłącznie wartość auta z umowy sprzedaży lub faktury zakupu.

Do otrzymania dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy od samochodu osobowego musimy posiadać następujące dokumenty:
A. Oryginały dokumentów:

1. Wypełniona deklaracja AKC-U
2. Wypełniony wniosek do Naczelnika urzędu celnego o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę podatku akcyzowego.
3. Dowód zapłaty opłaty skarbowej za dokument potwierdzający zapłatę akcyzy (17 zł).
B. Kopie dokumentów i oryginały do wglądu:

1. Dokument zakupu samochodu (faktura, umowa kupna-sprzedaży, rachunek lub inny dokument własności pojazdu)
2. Dokument identyfikacji pojazdu wystawiony w kraju członkowskim (dowód rejestracyjny, karta pojazdu, lub inny)
3. Dokument wyrejestrowania samochodu w kraju zakupu
4. Zaświadczenie o badaniu technicznym
5. Tłumaczenia wszystkich dokumentów

Wszystkie opłaty, w tym również opłatę skarbową, musimy zapłacić przelewem bankowym na odpowiedni rachunek:
- podatek akcyzowy na rachunek bankowy Izby Celnej (w tytule przelewu należy wpisać: "akcyza od samochodu osobowego" oraz podać markę i nr nadwozia pojazdu)
- opłatę skarbową na rachunek bankowy urzędu miejskiego (w tytule przelewu należy wpisać: "opłata skarbowa za zaświadczenie o zapłaconym podatku akcyzowym" oraz podać markę i nr nadwozia pojazdu)

Pobieramy odpowiednie formularze i na podstawie przykładów wywieszonych na tablicy wypełniamy je swoimi danymi.

Jeśli ktoś nie czuje się na siłach, żeby wypełnić druki, może skorzystać z usług agencji celnej, która za opłatą ok. 20 zł przygotuje nam niezbędne dokumenty.

Można również wcześniej pobrać formularze z internetu i wypełnić je samemu według załączonych wzorów.

Po złożeniu dokumentów otrzymujemy od urzędnika karteczkę z numerami telefonów i informacje, kiedy możemy spodziewać się otrzymania zaświadczenia.

Na wniesienie opłaty skarbowej i podatku akcyzowego mamy czas do momentu odbioru zaświadczenia, ale musimy pamiętać, że nie wystarczy posiadać dowód wpłaty w momencie jego odbioru - pieniądze muszą fizycznie znajdować się na koncie bankowym Izby Celnej.

Urząd skarbowy i opłata recyklingowa

Z decyzją o zapłaceniu akcyzy kierujemy się do właściwego dla nas urzędu skarbowego, aby uregulować sprawę z podatkiem VAT. Nie płacimy go, gdyż nabywamy pojazd z obszaru wewnątrzwspólnotowego, ale musimy uzyskać decyzję z urzędu, że VAT-u płacić nie musimy.

W tym celu należy:
- na konto urzędu gminy wnieść opłatę za wydanie decyzji o zwolnieniu z VAT. Opłata ta wynosi 160 zł. Opłatę wnosimy przelewem na odpowiedni rachunek bankowy. W niektórych urzędach skarbowych istnieje możliwość dokonania tej wpłaty na miejscu
- w urzędzie skarbowym wypełnić wniosek - formularz VAT-24
- wraz z wnioskiem VAT-24 przedłożyć: oryginały i kserokopie wspomnianych już dokumentów (wcześniej przetłumaczonych) oraz dowód wpłaty opłaty. Każdy składany wraz z wnioskiem załącznik podlega stosownej opłacie. Przeciętnie sumaryczna opłata waha się w granicach 5-7 zł

Po złożeniu kompletu dokumentów oczekujemy na wydanie zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczania podatku od towaru i usług (VAT) z tytułu nabycia środka transportu" (VAT-25). Urząd skarbowy ma na jej wydanie 7 dni.

Ostatnim etapem przed udaniem się do wydziału komunikacji w celu rejestracji pojazdu, jest wniesienie opłaty recyklingowej. Opłatę recyklingową wnosi się przelewem na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej: BGK III Oddział w Warszawie 65 1130 1062 0000 0109 9520 0014, w wysokości 500 zł.

Tytuł przelewu obowiązkowo musi zawierać: model i markę samochodu - stwierdzenie OPŁATA RECYKLINGOWA oraz nr VIN, lub nr podwozia, nadwozia lub ramy pojazdu.
Rejestracja pojazdu

Ze wszystkimi dokumentami, które uzyskaliśmy do tej pory i ich kopiami i tłumaczeniami, udajemy się do wydziału komunikacji by zarejestrować samochód. To jest już ostatnia sprawa, która musimy załatwić, żeby cieszyć się nabytkiem.

Przejście całej procedury kosztowało nas 1240 zł plus akcyza. A złożyło się na to:
1. Tłumaczenie dokumentów - ok. 90 zł
2. Pierwsze badanie techniczne - 169 zł
3. Urząd Celny - opłata skarbowa - 17 zł
4. Urząd Celny - akcyza (zależna od pojemności skokowej silnika i wartości pojazdu z umowy kupna-sprzedaży lub faktury)
5. Urząd Skarbowy - 160 zł
6. Wydział Komunikacji - 790 zł (z opłatą recyklingową)
7. Kserokopie dokumentów i inne opłaty - 15 zł

Do tego doliczamy akcyzę. Jeśli ktoś nabył auto z 2,5-litrowym silnikiem, które kosztowało (w przeliczeniu na złotówki) 10 tys., to zapłacił jeszcze 1350 zł akcyzy.

A więc przyjemność jeżdżenia "nowym" samochodem kosztuje nie 10 tys. zł, ale około 12,6 tys. zł, z czego 2,6 tys. zł wpłacamy na konta urzędów. Do tego doliczyć należy koszty podróży po samochód, dojazdy do urzędów a na koniec jeszcze również niemała kwota jest nam potrzebna na wykupienie obowiązkowego ubezpieczenia OC.

W dodatku wszystkie urzędowe formalności zajmą nam od czterech do siedmiu dni.




Źródło Money.pl

Fenix - 16-11-2009
Temat postu:
Forrest napisał/a:


Musimy się też udać do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów na wykonanie przeglądu.

Aktualnie obowiązującą dwie stawki akcyzy na samochody sprowadzane z zagranicy:
- 8,6% dla pojazdów z silnikiem o pojemności do 2000 ccm
- 13.5% dla pojazdów z silnikiem o pojemności powyżej 2000 ccm

Wiek auta, rodzaj paliwa (diesel czy benzyna) oraz normy emisji spalin nie mają tutaj żadnego znaczenia. Liczy się wyłącznie wartość auta z umowy sprzedaży lub faktury zakupu.



łoo matko ale nie aktualne dane...... :shock: :shock:

dla aut z DE nie potrzeba robić przeglądu... uznawany jest TUV niemiecki :!:

owszem wiek auta, paliwo itp nie mają znaczenia cło płaci się od wartości rynkowej chyba że masz wycenę od rzeczoznawcy że auto ma jakieś tam usterki i jest mniej wartę no i płaci się za pojemność

do 2000cm3 : 3,1% od ceny rynkowe
od 2000cm3 : 18,6% od ceny rynkowej

gowaa - 16-11-2009
Temat postu:
Fenix napisał/a:
dla aut z DE nie potrzeba robić przeglądu... uznawany jest TUV niemieck


no niestety nie jest tak do końca, UM wymagają niestety przeglądów.

iras - 16-11-2009
Temat postu:
Forrest napisał/a:
Do tego dochodzi opłata recyklingowa 500zł. Płatna w Urzędzie Miasta??

opłatę można wnieść gdzie się chce , może być jakiś bank , poczta ( tylko żeby na właściwe konto... :wink: )
Fenix napisał/a:
dla aut z DE nie potrzeba robić przeglądu... uznawany jest TUV niemiecki :!:

u nas jest prawo w każdym mieście inne ( państwo w państwie ) ja musiałem robić ( w mordę-jeża :evil: )

Forrest - 16-11-2009
Temat postu:
Podobno u nas jest tak, że jak przegląd jest ważny normalnie tzn do 12 miesięcy, to jest on brany pod uwagę, jak jest dłużej, to trzeba robić nowy.
Znowu w stacji diagnostycznej facet mi powiedział, że trzeba tylko zrobić jakieś potwierdzenie danych z dowodu i to kosztuje 60zł :roll:
Normalnie czeski film...

gowaa - 16-11-2009
Temat postu:
Więc aby tgego uniknąć zrób normalny 1 przegląd. I po sprawie. Samożycie :grin:
iras - 16-11-2009
Temat postu:
tak , ja napisałem że koszt przeglądu 160-zł. razem z potwierdzeniem... :wink:
Forrest - 07-12-2009
Temat postu:
No to małe podsumowanie.

Tłumaczenie włoskiego dowodu rejestracyjnego-90zł
Przegląd-100zł
Akcyza-261+jakaś opłata17zł- 278zł (od wartości auta 10000 pomniejszonej o 20%)
Usługa załatwiania różnych papierków (UC i wypełnienie do US) przez Deltatrans-90zł
Recykling-500zł (płatne na konto UOŚiGW) marka, model i VIN w tytule przelewu
Vat24-160zł (płatne w UM)
Rejestracja-245zł

Razem ~1500zł.

aha...jeszcze ubezpieczenie 350zł rocznie w AVIVA.

Cała operacja trwała około tygodnia.

pozdrawiam...

Howser - 07-12-2009
Temat postu:
iras napisał/a:
że koszt przeglądu 160-zł


a jednak udało nam sie załatwic po:
Forrest napisał/a:
Przegląd-100zł


:-D :-D :-D

Pozdro

D.J. - 07-12-2009
Temat postu:
Howser napisał/a:
a jednak udało nam sie załatwic po:
Forrest napisał/a:
Przegląd-100zł
to jakoś dziwnie :-P
Howser - 07-12-2009
Temat postu:
D.J. napisał/a:
to jakoś dziwnie


dlaczego dziwnie??
dziwne jest to ze wiekszosc została nabijana w butelke i płaciła 160zł :-D ;-)

Pozdro

D.J. - 07-12-2009
Temat postu:
Możesz jasniej? Teraz może tak ale przedtem jak nie było przepisów nowych to chyba nie. Tak na przyszłośc jakiś paragraf jest?
kielbik - 08-12-2009
Temat postu:
Forrest, podstawowa niedogodnosc w przypadku samochodow sprowadzanych z Wloch polega na tym, ze nie da sie tak latwo zdobyc zawiadczenia o wyrejestrowaniu, ktore jest niezbedne przy rejestracji w Polsce (i kazdym kraju UE). We Wloszech w przypadku eksportu samochodu wymagane jest odpowiednie zezwolenie. Zwykle to formalnosc ale zajmujaca kilka tygodni (wloskie urzedy podobno sa tak samo ch... jak polskie) wiec jak zdecydujesz sie na kupno samochodu to swoje musisz odczekac. Jak juz masz wloski dowod rejestracyjny i zaswiadzenie o wymeldowaniu to cala procedura rejestracji w Polsce jest taka sama jak w przypadku samochodu sprowadzonego z kazdego innego kraju UE, Szwajcarii i Norwegii.
Forrest - 08-12-2009
Temat postu:
Kiełbik...już napisałem, że auto zarejestrowane, a to o czym piszesz jest już zamierzchłą przeszłością ;) . Mimo wszystko dziękuję za chęć pomocy :)

PS. teraz potrzebna jest umowa, dowód i ACI-oryginalny akt własności

PS2 ACI to Automobil Club Italia ;)

EDIT

Jeszcze coś dodam. Z tym dowodem wyrejestrowania, to kiedyś było tak, że rzeczywiście trzeba było czekać na tzw certyfikat o wyrejestrowaniu, ale wtedy auto musiało jechać na lawecie. Nie było czegoś takiego jak w Niemczech, że dostawałeś tablice wyjazdowe i ubezpieczenie na czas podróży do kraju.
Ja kupowałem (dostałem za free właściwie 8-) ) auto od szwagra Włocha i oni zgłaszali jedynie na Carbinierów, że auto sprzedane, a tablice zaginęły. Nie pytajcie mnie dlaczego tak, bo oni sami nie mogą mi tego logicznie wytłumaczyć.
W każdym razie mam na plecach bagaż w postaci P 206 :roll: :evil: :lol: :-D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group